Giriş Bölümü

Kapak - İçindekiler - Hedef ve Kazanımlar

Giriş bölümde konu genel hatlarıyla aktarılarak öğrenenlerin dikkatleri konu üzerine çekilmelidir. Giriş bölümü giriş, kapak, içindekiler ve hedef ve kazanımlar bölümlerinde oluşmaktadır. Aşağıda ilgili bölümler için gösterebilecek ifadeler ve öneriler bulunmaktadır.

    Pedagojik/Andragojik hususlar;
  • * Giriş- bölümü konunun önceki konular ile ilişkisini barındırmalıdır.

  • * Giriş- İçeriğe dair ipuçları barındırmalı ve merak uyandırmalıdır.

  • * Giriş- Konunun nasıl anlatılacağına dair bilgi vermelidir.

  • * Kapak- sayfası derse uygun ve ilgi çekici olmalıdır.

  • * İçindekiler-Konunun ana hatlarını gösterir başlık ve alt başlıklar oluşturulmalı ve içindekilerde gösterilmelidir.

  • * Hedef ve Kazanım-Öğrenenlerin ders sonunda hangi bilgi, beceri veya tutumlara sahip olması gerektiğini açıklayan ifadeler kullanılmalıdır.

  • * Hedef ve Kazanım-Kazanımlar içeriğe uygun ve tutarlı olmalıdır.

  • * Hedef ve Kazanım-Kazanımlar ölçülebilir olmalıdır.

  • * Hedef ve Kazanım-Kazanımlar yazılırken bilişsel, duyuşsal ve davranışsal sınıflandırılmalar dikkate alınmalıdır.

Kavram Ağı

Bu bölüm ünitedeki kavramlar arasındaki ilişkiyi gösteren görsellerden oluşmaktadır.


    Pedagojik/Andragojik hususlar;
  • * Kavram ağında gereksiz açıklamalardan sakınılmalı, yalnızca birbiri ile ilişkili kavramlara yer verilmelidir.

  • * Önemli ve konuyu kapsayacak kavramlara yer verilmelidir.

Ölçme ve Değerlendirme

Bu bölümde yer alan ifadeler yeni öğrenilecek bilgilere temel oluşturacak nitelikte olmalıdır. Ön bilgi testleri/soruları konuyu öğrenmeye başlamadan önce öğrenenlerin eksiklerini belirlemede önemli rol oynamaktadır.

Ön Bilgi Testleri / Soruları

Bu bölümde yer alan ifadeler yeni öğrenilecek bilgilere temel oluşturacak nitelikte olmalıdır. Ön bilgi testleri/soruları konuyu öğrenmeye başlamadan önce öğrenenlerin eksiklerini belirlemede önemli rol oynamaktadır.


    Pedagojik/Andragojik hususlar;
  • Hazırlanan testler/sorular öğrenenlerin sahip olduğu ön bilgilerini yansıtacak nitelikte olmalıdır.

  • Hazırlanan testlerin cevap anahtarları soruların ise cevapları verilmelidir.

  • Hazırlanan testlerin/soruların öğrenme isteği uyandırmasına ve motive etmesine dikkat edilmelidir.

Ünite Sonu Değerlendirme

Bu bölümde ünitede yer alan konu ile tutarlı olmak koşuluyla yer alan değerlendirme soruları yer alır.


    Pedagojik/Andragojik hususlar;
  • Doğru yanlış soruları kesinlikle doğru veya kesinlikle yanlış ifadelerden oluşmalı, çelişkili durum içermemelidir.

  • Çoktan seçmeli sorular açık ve anlaşılır olmalı, şıklar çelişkili olmamalıdır. Soru köküne uygun seçenekler verilmelidir.

  • Açık uçlu sorular açık, anlaşılır ve konu içeriği ile cevaplanabilir olmalıdır.

  • Her bir öğrenme hedefine yönelik değerlendirme sorusunun olması gerekmektedir.

Konu Anlatımı

Bu bölümde öğrencilerin öğrenmelerini amaçlayan anlatıma yer verilmelidir.


    Pedagojik/Andragojik hususlar;
  • * Uzun paragraflardan kaçınılmalı, kısa ve net konu anlatımları yer almalıdır.

  • * Konu akışına uygun maddelendirmelere yer verilmelidir.

  • * Konular uygun görsellerle desteklenmelidir.

  • * Önemli kavram ve cümlelerin altı çizilerek kalıcılığı sağlanmalıdır. Önemli kavramlar dikkat çekici hale getirilmelidir.

  • * Öğrenenlerin eski ve yeni bilgiler arasındaki bağı oluşturabilmesi için görseller kullanılmalıdır. Görseller anlama ve yorumlamayı kolaylaştırıcı olmalı, konu ile birebir ilişkili olmalıdır.

  • * Konu ile ilişkin görsellerin öğrenmeyi kolaylaştıracak nitelikte olması gerekmektedir.

  • * Her konu sonunda “Örnek gösterme”, “sen olsaydın ne yapardın?”, “kendin özetle”, “önemli noktaları belirle” gibi düşünce geliştirici stratejilerden yararlanılmalıdır.

  • * Her konu sonunda soru –cevap etkinliğine yer verilmelidir. Hazırlanan soruların öğrencilerin neler öğrendiğini düşünmesini sağlayacak nitelikte olması gerekmektedir.

  • * Öğrenenlerin konuya ilişkin deneyim ve bilgilerini sorgulayacak sorular konu içerisinde harmanlanmış şekilde sunulmalıdır.

  • * Konuda önemli cümleler belirlenmeli ve bu önemli cümleler dikkat çekici biçimde sunulmalıdır.

  • * Konuda yer alan önemli kavramların ortaya çıkarılması, diğer kavramlarla olan ilişkisi göz önüne alınarak görselleştirilmelidir.

Özet

Bu bölümde konunun tamamını kapsayacak özet bulunmalıdır.


    Pedagojik/Andragojik hususlar;
  • * Özetler açıklayıcı ifadelerden oluşan yalın bir dille yazılmalıdır.

  • * Hazırlanan özetler testler/değerlendirme soruları/ değerlendirme etkinlikleri için çalışma kılavuzu niteliği taşımalıdır.





İletişim




atauzem@atauni.edu.tr